ΜΑΘΗΜΑ: ΦΥΣΙΚΗ
ΤΑΞΗ Α
ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΙΟΥΝΙΟΥ
(Να απαντήσετε στις 4 πρώτες ερωτήσεις και σε 2 μόνο ερωτήσεις από τις
υπόλοιπες 5 ως 9)
1η
ερώτηση
Θέλεις να μετρήσεις την περίοδο ενός εκκρεμούς και βρίσκεσαι
στο σπίτι όπου έχεις διάφορα υλικά όπως πλαστελίνη , χρονόμετρο, κατσαρόλα,
ποτήρι, κουτάλι, μαχαίρι , νήμα, πένσα, παξιμάδι βίδας, τετράδιο ,νερό, στυλό.
Μπορείς να περιγράψεις ποια από αυτά τα υλικά θα
χρησιμοποιήσεις και με ποια διαδικασία θα υπολογίσεις πειραματικά την περίοδο του εκκρεμούς που θα κατασκευάσεις
;
…………………………………………………………………………………………………………………………………Για να φτιάξω ένα πρόχειρο εκκρεμές : θα κόψω με το μαχάιρι ένα κομμάτι από το νήμα στου οποίου την άκρη θα δέσω το παξιμάδι της βίδας (ή εναλλακτικά θα πλάσω σε σχήμα σφαίρας ή βαριδιού ένα κομμάτι πλαστελίνης και αφού κάνω έναν κόμπο στην άκρη του νήματος θα την βάλω μέσα στην πλαστελίνη) , το εκκρεμές μου είναι έτοιμο.
Μένει να κάνω και να καταγράψω τις μετρήσεις μου και για να το κάνω αυτό θα χρειαστώ ένα χρονόμετρο , τετράδιο και στυλό: θα κρατήσω το νήμα από την ελεύθερη άκρη του , θα εκτρέψω το εκκρεμές μου από την κατακόρυφο κατά μια μικρή γωνία και θα μετρήσω πολλές φορές τον χρόνο που χρειάζεται για να κάνει μια πλήρη αιώρηση (αφού το αφήσω να ξαναγυρίσει πάλι στην ίδια θέση απο όπου ξεκίνησε )και θα καταγράψω τις μετρήσεις μου .Τέλος θα υπολογίσω τον μέσο όρο των μετρήσεων που κατέγραψα και έτσι θα έχω υπολογίσει με πιο μεγάλη ακρίβεια την περίοδο του εκκρεμούς.
Μένει να κάνω και να καταγράψω τις μετρήσεις μου και για να το κάνω αυτό θα χρειαστώ ένα χρονόμετρο , τετράδιο και στυλό: θα κρατήσω το νήμα από την ελεύθερη άκρη του , θα εκτρέψω το εκκρεμές μου από την κατακόρυφο κατά μια μικρή γωνία και θα μετρήσω πολλές φορές τον χρόνο που χρειάζεται για να κάνει μια πλήρη αιώρηση (αφού το αφήσω να ξαναγυρίσει πάλι στην ίδια θέση απο όπου ξεκίνησε )και θα καταγράψω τις μετρήσεις μου .Τέλος θα υπολογίσω τον μέσο όρο των μετρήσεων που κατέγραψα και έτσι θα έχω υπολογίσει με πιο μεγάλη ακρίβεια την περίοδο του εκκρεμούς.
Τα σφάλματα στις μετρήσεις σου που μπορεί να οφείλονται;
……………………………………………………………………………………………………………………………………
Σε ανθρώπινα σφάλματα όπως καθυστερημένη έναρξη ή παύση του χρονομέτρου ή κακή επεξεργασία των δεδομένων που θα καταγράψουμε ή
σε σφάλματα οργάνων όπως κακής ποιότητας χρονόμετρο
Σε ανθρώπινα σφάλματα όπως καθυστερημένη έναρξη ή παύση του χρονομέτρου ή κακή επεξεργασία των δεδομένων που θα καταγράψουμε ή
σε σφάλματα οργάνων όπως κακής ποιότητας χρονόμετρο
Τι θα μετρήσεις και
μετά πως θα υπολογίσεις την περίοδο ώστε το σφάλμα στην μέτρηση της περιόδου να
ελαχιστοποιηθεί ;
……………………………………………………………………………………………………………………………………
Θα μετρήσουμε και θα καταγράψουμε τον χρόνο που χρειάζεται για να κάνει 10 ταλαντώσεις και
θα επεξεργαστούμε τοn χρόνο που μετρήσαμε για να βρούμε την περίοδο με τον τύπο T=t/N=t/10.
Για ακόμη καλύτερο αποτέλεσμα θα επαναλάβουμε το ίδιο πολλές φορές π.χ πέντε και θα βρούμε τον μέσο όρο των 5 περιόδων που θα υπολογήσουμε οπότε το σφάλμα θα γίνει πολύ μικρότερο .
Θα χρησιμοποιήσουμε χρονόμετρο που θα είναι αξιόπιστο .
Θα μετρήσουμε και θα καταγράψουμε τον χρόνο που χρειάζεται για να κάνει 10 ταλαντώσεις και
θα επεξεργαστούμε τοn χρόνο που μετρήσαμε για να βρούμε την περίοδο με τον τύπο T=t/N=t/10.
Για ακόμη καλύτερο αποτέλεσμα θα επαναλάβουμε το ίδιο πολλές φορές π.χ πέντε και θα βρούμε τον μέσο όρο των 5 περιόδων που θα υπολογήσουμε οπότε το σφάλμα θα γίνει πολύ μικρότερο .
Θα χρησιμοποιήσουμε χρονόμετρο που θα είναι αξιόπιστο .
2η ερώτηση
Μετά από την καταγραφή των μετρήσεων δημιούργησες τους
πίνακες :
Μάζα m Kg)
|
Περίοδος T (s)
|
0.1
|
0.6
|
0.2
|
0.6
|
0.3
|
0.6
|
0.4
|
0.6
|
0.5
|
0.6
|
Μήκος εκκρεμούς L
(m)
|
Περίοδος Τ
(sec)
|
0.1
|
0.6
|
0.4
|
1,2
|
0.9
|
1,8
|
Γράψε τα συμπεράσματα στα οποία καταλήγεις ερμηνεύοντας τους
πίνακες αυτούς :
Όταν μεγαλώνει η μάζα του σώματος η περίοδος του
εκκρεμούς παραμένει
σταθερή (2 λέξεις),
Όταν μεγαλώνει το μήκος του νήματος τότε μεγαλώνει και η περίοδος του εκκρεμούς και συγκεκριμένα αν
το μήκος τετραπλασιαστεί τότε η περίοδος διπλασιάζεται ενώ αν το μήκος
εννιαπλασιαστεί τότε η περίοδος τριπλασιάζεται
ειδικότερα αν η μάζα γίνει 0.8 Κg τότε η περίοδος θα
είναι Τ=0.6sec ενώ αν το μήκος του νήματος γίνει L=1.6 m τότε η περίοδος θα είναι Τ=2.4sec.
3η ερώτηση
Βάζουμε πάνω σε μια εστία θέρμανσης ένα
πυρίμαχο δοχείο με 200 gr νερό
και το ζεσταίνουμε μέχρι να αποκτήσει
θερμοκρασία 80 οCκαι με την βοήθεια
θερμομονωτικών γαντιών το τοποθετούμε
μέσα σε ένα μεγαλύτερο δοχείο που περιέχει 100 gr νερό
θερμοκρασίας περιβάλλοντος . Τοποθετούμε
δυο θερμόμετρα (ένα σε κάθε δοχείο ) και καταγράφουμε τις ενδείξεις τους
κάθε ένα λεπτό :
Χρόνος
(min)
|
θερμοκρασία εσωτερικού δοχείου (oC)
|
Θερμοκρασία
Εξωτερικού δοχείου (oC)
|
0
|
75
|
30
|
1
|
70
|
40
|
2
|
65
|
50
|
3
|
60
|
60
|
4
|
60
|
60
|
5
|
59
|
59
|
6
|
59
|
59
|
7
|
58
|
58
|
8
|
58
|
58
|
Να κάνετε το
διάγραμμα της θερμοκρασίας του περιεχομένου κάθε δοχείου σε συνάρτηση με τον
χρόνο (με διαφορετικό χρώμα)
4η ερώτηση
(συμπλήρωσε
με τις λέξεις :ελαττώνεται, ενέργεια, 3, θερμική, ατμοσφαιρικό, αυξάνεται, εξωτερικό,
ρέει, παύει, θερμοκρασία, ίδια)
Από το πιο πάνω διάγραμμα τα συμπεράσματα είναι ότι :
- στο εσωτερικό δοχείο η θερμοκρασία όσο περνάει ο χρόνος ελαττώνεται καθώς ρέει θερμική ενέργεια από αυτό προς το εξωτερικό δοχείο με συνέπεια η θερμοκρασία στο εξωτερικό δοχείο να αυξάνεται
- όταν τα δυο δοχεία αποκτήσουν ίδια θερμοκρασία τότε παύει η ροή ενέργειας από το ένα δοχείο στο άλλο και λέμε ότι έχουμε θερμική ισορροπία
- η ροή ενέργειας από το ζεστό προς το κρύο δοχείο γίνεται από t=0min έως t= 3 min
- στην
συνέχεια η θερμοκρασία των δυο δοχείων ελαττώνεται γιατί θερμική ενέργεια ρέει προς το πιο
κρύο ατμοσφαιρικό περιβάλλον.
5η ερώτηση
Στο τέλος του κειμένου βάλτε μετά
την παύλα δίπλα από κάθε γράμμα το γράμμα Σ αν η πρόταση είναι σωστή ή το
γράμμα Λ αν η πρόταση είναι λάθος .
Α. Η
θερμότητα μετριέται σε Κelvin.
Β. Η θερμοκρασία μετριέται και σε βαθμούς C
Γ. Η
θερμότητα και η θερμοκρασία είναι
συνώνυμες λέξεις .
Δ. Αν ένα
σώμα έχει μάζα 200 gr τότε
το βάρος του στη γη είναι 2 Ν.
Ε. Αν ένα
σώμα έχει στην Γη μάζα 5 Κg και βρεθεί στην Σελήνη όπου ξέρουμε ότι η βαρύτητα είναι μικρότερη θα
βρούμε ότι το σώμα έχει μικρότερη μάζα στην Σελήνη .
Στ. Σώμα έχει
βάρος στην Γη 10 Ν αν όμως το πάμε στην Σελήνη το βάρος του θα γίνει μικρότερο
.
Α- Λ , Β- Σ , Γ- Λ , Δ- Σ ,
Ε- Λ , ΣΤ- Σ .
6η ερώτηση
Συμπληρώστε με τις λέξεις (Ν, δύναμη, sec, χρονόμετρο, μονάδα, 3 Kg, γη, ποσότητα , μικρότερο, δυναμόμετρο,
Κg) :
η μάζα ενός σώματος μας δείχνει την ποσότητα της ύλης που έχει το
σώμα και μετριέται σε Kg ενώ το βάρος του δείχνει την δύναμη με την οποία
το έλκει η γη και μετριέται σε Ν Τον
χρόνο τον μετράμε με το χρονόμετρο και η μονάδα μέτρησής του είναι το sec
Την δύναμη την μετράμε με το δυναμόμετρο και η μονάδα μέτρησης της είναι το Ν.
Αν ένα σώμα βρίσκεται στην γη και έχει μάζα 3 Kg ενώ
το βάρος του είναι 30 Ν τότε αν βρεθεί στην Σελήνη όπου έχουμε μικρότερη τιμή επιτάχυνσης της
βαρύτητας σε σχέση με την γη η μάζα του θα είναι 3 Kg ενώ το βάρος του θα
είναι μικρότερο
7η ερώτηση
Στο τέλος του κειμένου βάλτε μετά την παύλα
δίπλα από κάθε γράμμα το γράμμα Σ αν η πρόταση είναι σωστή ή το γράμμα Λ αν η
πρόταση είναι λάθος .
Α) Ο
ηλεκτρικός κινητήρας μετατρέπει την μηχανική ενέργεια σε ηλεκτρική.
Β) H μονάδα μέτρησης της ηλεκτρικής τάσης είναι το Αmpere ενώ
της έντασης του ηλεκτρικού ρεύματος είναι το Volt
Γ) Aν συνδέσουμε τους πόλους μιας μπαταρίας με ένα σύρμα τότε
έχουμε βραχυκυκλώσει την μπαταρία και θα
καταστραφεί .
Δ) Για να φτιάξουμε έναν απλό ηλεκτρικό κινητήρα
αρκούν τα παρακάτω υλικά :
1 μπαταρία
1,5 V
2 παραμάνες
χάλκινο
καλώδιο βερνικωμένο
μονωτική
ταινία
Ε) Αν στο
κύκλωμα της 8ης ερώτησης συνδέσουμε με σύρμα τους δυο πόλους της Λ1 τότε θα ελαττωθεί σημαντικά το φως που
εκπέμπουν οι λάμπες Λ1 και Λ2
ενώ θα συμβεί το αντίθετο με την λάμπα Λ3 (αν δεν καεί).
ΣΤ) Αν
βάλλουμε μέσα σε ένα ποτήρι ξύδι και βυθίσουμε μέσα σε αυτό χωρίς να ακουμπάνε
μεταξύ τους ένα χάλκινο καλώδιο και ένα καλώδιο από ψευδάργυρο τότε αν
συνδέσουμε ένα βολτόμετρο στα άκρα των καλωδίων θα μετρήσει τάση περίπου 1 Volt.
A - Σ ,
B- Λ , Γ- Σ , Δ- Λ , Ε - Σ , ΣΤ - Σ .
8η ερώτηση
Έχουμε το παρακάτω
κύκλωμα :
1.
Ποιες λάμπες θα μείνουν αναμμένες αν ξεβιδώσουμε την λάμπα
α) Λ1 …...............................................................................................................................................
θα μείνουν αναμμένες οι άλλες 2 λάμπες καθώς συνεχίζουν να διαρρέονται από ρεύμα αφου το κύκλωμά τους είναι κλειστό
θα μείνουν αναμμένες οι άλλες 2 λάμπες καθώς συνεχίζουν να διαρρέονται από ρεύμα αφου το κύκλωμά τους είναι κλειστό
β) Λ3
……………………………………………………………………………………................................
δεν θα ανάβει καμμία αφού το κύκλωμα είναι τώρα ανοιχτό στην θέση της Λ3
δεν θα ανάβει καμμία αφού το κύκλωμα είναι τώρα ανοιχτό στην θέση της Λ3
2. Τι θα συμβεί αν ενώ
ανάβουν οι λάμπες συνδέσουμε με ένα
χάλκινο καλώδιο τους δυο πόλους της μπαταρίας μεταξύ τους;
…………………………………………………………………………………………………………
Θα έχουμε βραχυκύκλωμα της μπαταρίας και έτσι στο χάλκινο καλώδιο θα περνά ρεύμα πολύ μεγάλης έντασης με συνέπεια να υπερθερμανθεί το καλώδιο με κίνδυνο να πάρει φωτιά και καταστραφεί ενώ παράλληλα να εκδηλωθεί πυρκαγιά, η μπαταρία να καταστραφεί και φυσικά οι λάμπες μας δεν κινδυνεύουν όμως ελαττώνεται πολύ το φως που εκπέμπουν καθώς το ρεύμα που παρέχει η πηγή πάει σχεδόν όλο από τον εύκολο δρόμο που είναι το χάλκινο καλώδιο .
Θα έχουμε βραχυκύκλωμα της μπαταρίας και έτσι στο χάλκινο καλώδιο θα περνά ρεύμα πολύ μεγάλης έντασης με συνέπεια να υπερθερμανθεί το καλώδιο με κίνδυνο να πάρει φωτιά και καταστραφεί ενώ παράλληλα να εκδηλωθεί πυρκαγιά, η μπαταρία να καταστραφεί και φυσικά οι λάμπες μας δεν κινδυνεύουν όμως ελαττώνεται πολύ το φως που εκπέμπουν καθώς το ρεύμα που παρέχει η πηγή πάει σχεδόν όλο από τον εύκολο δρόμο που είναι το χάλκινο καλώδιο .
9η ερώτηση
Δίνεται ο
πίνακας:
Στήλη α
|
Στήλη β
|
1.μάζα
2.θερμοκρασία
3.μήκος
4.χρόνος
5.δύναμη
6.ηλεκτρική
τάση
|
Α.
Ν
Β.
Kg
Γ.
sec
Δ.
Joule
Ε.
m
Στ.
Volt
Ζ.
Κelvin
|
Να
αντιστοιχίσετε στους αριθμούς της στήλης α τα κατάλληλα γράμματα της στήλης β:
1- Β , 2- Ζ , 3- Ε ,4- Γ , 5- Α ,6- Στ .