Συνολικές προβολές σελίδας

Πέμπτη, 26 Φεβρουαρίου 2015

ΦΥΣΙΚΗ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ .ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ 1.



 Εικόνα

 Φθίνουσα σειρά ηλεκροθετικότητας διαφόρων υλικών, όταν τρίβονται μεταξύ τους όποιο προηγείται αποκτά + φορτίο καθώς χάνει ηλεκτρόνια τα οποία μεταφέρονται στο άλλο που φυσικά αποκτά ίσου μέτρου φορτίο αλλά αρνητικό.

Ακολουθούν οι 4 σελίδες του εργαστηριακού οδηγού και οι 3 του τετραδίου:










(η αξιολόγηση πιό πάνω δεν παρουσιάζει ενδιαφέρον)


ΦΥΣΙΚΗ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ .ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ.ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ. ΔΙΔΑΚΤΕΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ.

Τον εργαστηριακό οδηγό μπορείτε να τον δείτε εδώ :ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Το τετράδιο εργαστηριακών ασκήσεων εδώ:ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΑΣΚΗΣΕΩΝ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Προτείνεται να διδαχθούν είναι οι ασκήσεις: 1-2-4-5-6-9 και 12.
Όσοι μαθητές διαβάσουν τις απαντήσεις που θα φορτώσω για την προετοιμασία τους στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Φυσικής ας προσέξουν όλες εκτός την τελευταία (δεν πιστεύω να μπει λόγω του ότι δεν έχει ακόμη διδαχθεί ...).
Για να βρίσκεται εύκολα ότι ψάχνετε (μάθημαή εργ. άσκηση) να γράφετε Μμε κεφαλαία γράμματα στο παράθυρο αναζήτησης της κεντρικής σελίδας του blog (πάνω αριστερά) το μάθημα και την παράγραφο
ή την εργαστηριακή άσκηση πο αναζητάτε και πατόντας enter σας πάει εκεί π.χ
ΦΥΣΙΚΗ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 5.1
ή ΦΥΣΙΚΗ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ 4
Καλή μελέτη

ΦΥΣΙΚΗ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ 9(ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΧΙΜΗΔΗ).

Οι 3 πρώτες σελίδες είναι από τον εργαστηριακό οδηγό:
 

 







ΦΥΣΙΚΗ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ 7.


Βλέπε εργ. οδηγό σελ.33+.


ΦΥΣΙΚΗ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ 4




Τετάρτη, 25 Φεβρουαρίου 2015

ΦΥΣΙΚΗ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ 2


Η πίο πάνω και η κάτω σελίδα είναι από τον εργαστηριακό οδηγό

 Και τώρα η  εργαστηριακή άσκηση 2 :



  Επιπλέον ερώτηση 3-απάντηση:

Τρίτη, 24 Φεβρουαρίου 2015

ΦΥΣΙΚΗ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ 1















Εργαστηριακός Οδηγός και τετράδιο εργαστηριακών ασκήσεων Φυσικής Β Γυμνασίου.

Δείτε εδώ τον εργαστηριακό οδηγό της Β τάξης Γυμνασίου:ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ και όταν θα διαβάσετε τις λύσεις μαζί με τις εκφωνήσεις των εργαστηριακών ασκήσεων που υπάρχουν στο τετράδιο εργασιών και που θα φορτώσω μία-μία σε χωριστές αναρτήσεις θα πρέπει πρώτα να έχετε διαβάσει την αντίστοιχη εργαστηριακή άσκηση του εργαστηριακού οδηγού .
Ρίξε μια ματιά στις σελίδες 8 ως και 16
ΜΕΤΡΗΣΗ-ΣΦΑΛΜΑΤΑ-ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ σελίδα 8-16 (τα έχεις ήδη διδαχθεί στην Α τάξη)
Εδώ θα βρεις το:ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Θα ασχοληθούμε μόνο με τις  εργαστηριακές ασκήσεις 1,2,4,7 και 9.
Κάθε φορά που θα διαβάζεις τις λύσεις των ασκήσεων που θα γράψω σε άλλη ανάρτηση θα έχεις πρώτα ανοίξει τον εργαστηριακό οδηγό κάνονας κλικ στην 1η σειρά (ΕΡΓ. ΟΔΗΓ. Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ) οπότε θα υπάρχει σε άλλο παράθυρο και θα  βλέπεις όποτε χρειάζεται την σχετική θεωρία.
Για να βρείς εύκολα την λύση κάποιας εργαστηριακής άσκησης  γράψε στο παράθυρο αναζήτησης πάνω αριστερά της κεντρικής σελίδας μου : το μάθημα , την τάξη με κεφαλαία και την εργαστηριακή άσκηση και πατόντας enter θα οδηγήσε στηνη άσκηση αυτή παράδειγμα ΦΥΣΙΚΗ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ 1 ).

Δευτέρα, 23 Φεβρουαρίου 2015

Η διδακτέα ύλη της Φυσικής για τις τάξεις Α και Β Γυμνασίου για το σχολ. έτος 2014-15.

Η διδακτέα ύλη της Α τάξης είναι όλο το βιβλίο (τα 12 Φύλλα εργασίας).
Η διαδακτέα ύλη της Β τάξης είναι η ακόλουθη:
Εργαστηριακές ασκήσεις  1-2-4-7και 9 ( αν προλάβω θα τα φορτώσω στο blog μαζί με τις απαντήσεις τους)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2  Κινήσεις (από σελίδα 24+)
& 2.1  (μόνο Δt, τροχιά , θέση)
&2.2 ναι ταχύτητα, μέση ταχύτητα(όχι διανυσματική ταχύτητα)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 Δυνάμεις 
Ναί όλο εκτός από τα :
F σε τραχεία επιφάνεια (από &3.3)
την ιστορία για τον Γαλιλαίο(από &3.4)
ανάλυση F (από &3.5)
εφαρμογές(από &3.7)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4. Πίεση
Ναί όλο εκτός από τα:
πινέζα(από 4.1)
πως υπολογίζουμε την ατμοσφαιρική πίεση (από &4.3)
μεταβολή πιέσης (τέλος παραγράφου 4.4)
εκτός ύλης &4.6
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 .Ενέργεια
Ναί όλο εκτός:
από &5.1 ιστορία της έννοιας (σελίδα  88 από  <<Η λέξη έργο ως...εσένα στα βιβλία>>, περιπτώσεις έργου και δύναμη πλάγια σε σχέση με την μετατόπιση.
από &5.4 όχι θεμελιώδεις μορφές ενέργειας
όχι όλη την &5.6
όχι την &5.7
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6. Θερμότητα
Ναί μόνο &6.2
από &6.4 ναί μόνο :από αρχή & ως .....θερμική ενέργεια
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7 Αλλαγές κατάστασης
Ναί &7.1(όχι : όσα αναφέρονται στην υποενότητα «Θερμότητα τήξης και βρασμού» από την παράγραφο «Όταν σε ένα υγρό…» έως το τέλος της ενότητας 7.1.
Ναί &7.3

ΣΗΜΕΙΩΣΗ
Δεν πιστεύω να βάλλουν ερωτήσεις στα κεφάλαι 6 και 7 (λόγω του ότι δεν έχουν διδαχθεί ακόμα)
.

 



Κυριακή, 22 Φεβρουαρίου 2015

Δηλώσεις συμετοχής στον πανελλήνιο διαγωνισμό Φυσικής (για τα Γυμνάσια-Λύκεια) ως 25-2-2015

Τα σχολεία μπορούν να δηλώσουν τους μαθητές τους που επιθυμούν την συμετοχή τους στον διαγωνισμό μέχρι 25 -2-2015(δείτε εδώ για πληροφορίες: )
http://micro-kosmos.uoa.gr/gr/announcments/diloseis_2015.htm

Τα θέματα και λύσεις του Πανελληνίου διαγωνισμού Φυσικής για τις τάξεις Α, Β και Γ Γυμνασίου 2013 κΑΙ 2014.

Δδείτε τα στον ιστότοπο του Πανεπιστημίου Αθηνών :
http://micro-kosmos.uoa.gr/gr/announcments/diagonismoi_fysikis_gymnasiou.htm

Σάββατο, 21 Φεβρουαρίου 2015

ΦΥΣΙΚΗ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 5.8 Ισχύς

Οι ενότητες 5.6 και 5.7 είναι εκτός ύλης για το σχολ. έτος 2014-15
όμοια από την 5.8 εκτός ύλης είναι  η παράγραφος :ισχύς και κίνηση σελ.108
 Αποτέλεσμα εικόνας για Μηχανη μεγάλης ισχύος

Το φυσικό μέγεθος που συνδέει το παραγόμενο έργο ή την ποσότητα της παραγόμενης ενέργειας με τον αντίστοιχο χρόνο ονομάζεται ισχύς. Η ισχύς είναι ένα μέγεθος που δείχνει πόσο γρήγορα παράγεται κάποιο έργο ή μετασχηματίζεται κάποια μορφή ενέργειας και ορίζεται ως το πηλίκο του έργου (W) που παράγεται ή της ενέργειας (E) που μετασχηματίζεται δια του αντίστοιχου χρονικού διαστήματος.
Ισχύς = Έργο = Ποσότητα ενέργειας που μετασχηματίζεται
χρονικό διάστημα χρονικό διάστημα
ή με τη χρήση συμβόλων P=W/t  ή P=E/t

Δείτε το βιντεομάθημα :ΙΣΧΥΣ ΜΗΧΑΝΗΣ

Μονάδες ισχύος
Σύμφωνα με τον ορισμό της ισχύος, μονάδα της είναι το Τζάουλ ανά δευτερόλεπτο. Η μονάδα αυτή ονομάζεται Watt (βατ)
συμβολικά: 1 W = 1 J
1 s
Μια μηχανή έχει ισχύ 1W, όταν παράγει έργο 1 J σε χρόνο 1 s. Το W είναι σχετικά μικρή μονάδα ισχύος και γι' αυτό συχνά χρησιμοποιούνται τα πολλαπλάσιά του:
1 kW=1000 W=103 W και 1 MW= 1.000.000 W=106 W
Ειδικά για τις μηχανές των αυτοκινήτων έχει διατηρηθεί ως μονάδα ισχύος ο ίππος (1 HP) που είναι ίσος με 3/4 kW, οπότε μια μηχανή 134 ίππων έχει ισχύ 134*3/4=100 kW .  
 Αποτέλεσμα εικόνας για Μηχανη μεγάλης ισχύος
Ερωτήσεις σελίδα 112 : 15 και 16 Ασκήσεις σελίδα 113 : 14(το έργο του μαθητή ισουται με W=m*g*h όπου h το ύψος που ανέβηκε.....) ,16 [(a)αφού το αυτοκίνητο κινείται με σταθερή ταχύτητα θα ισχύει ΣF=0  άρα αν πούμε Τ την δύναμη του αέρα που αντιτίθεται στην κίνηση θα δέχεται και μια δύναμη ίδιας κατεύθυνσης με την κίνηση F=3000N b) σε χρόνο t θα έχει διανύσει απόσταση s=υ*t =30*20=600m c) στον χρόνο αυτό το έργο της F είναι :W=F*s=3000*600=1.800.000 Joule  ή 1,8ΜJ d) και η ισχύς της F είναι P=W/t=1.800.000/20=90.000 W ή 90 KW ] .




Παρασκευή, 20 Φεβρουαρίου 2015

ΦΥΣΙΚΗ Γ ΓΥΜΗΑΣΙΟΥ 5.4 Ήχος -5.5 Υποκειμενικά χαρακτηριστικά του ήχου.

Όταν μιλάμε ή εκπέμπεται ήχος από μια πηγή μέσα στον αέρα τότε τα  μόρια του αέρα μπροστά από την πηγή και προς όλες τις διευθύνσεις  πλησιάζουν ή απομακρύνονται μεταξύ τους, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ,πυκνώματα και αραιώματα και η πίεση του αέρα να μεταβάλλεται περιοδικά γύρω από μια μέση τιμή (εικόνα 5.15).
(α) Η μεταβολή της πίεσης του αέρα στη διεύθυνση του ηχητικού κύματος σε μια ορισμένη χρονική στιγμή.
Επομένως οι ταλαντώσεις των σωμάτων στον αέρα δημιουργούν μηχανικά κύματα τα οποία διαδίδονται σε αυτόν και ονομάζονται ηχητικά κύματα τα οποία  είναι διαμήκη κύματα.
 Όταν ηχητικά κύματα που η συχνότητά τους είναι μεγαλύτερη από 20 Ηz και μικρότερη από 20.000 Ηz φθάσουν στο ανθρώπινο αφτί προκαλούν το αίσθημα της ακοής και ονομάζονται ακουστοί ήχοι . Κύματα με συχνότητα μικρότερη των 20 Ηz ονομάζονται υπόηχοι, ενώ με συχνότητα μεγαλύτερη των 20.000 Ηz ονομάζονται υπέρηχοι.
Τα ηχητικά κύματα έχουν τα ίδια τα κοινά χαρακτηριστικά με τα μηχανικά κύματα: πλάτος, συχνότητα, μήκος κύματος και ταχύτητα διάδοσης(σταθερή μέσα σε ένα υλικό). Το μήκος κύματος ενός ηχητικού κύματος είναι η απόσταση μεταξύ δύο διαδοχικών πυκνωμάτων (περιοχών μεγίστης πίεσης) ή αραιωμάτων (περιοχών ελάχιστης πίεσης). Η συχνότητα και το μήκος κύματος συνδέονται με την ταχύτητα διάδοσης μέσω της γνωστής εξίσωσης της κυματικής υ=λ · f.
Πού διαδίδονται τα ηχητικά κύματα;
Όταν βυθίσουμε το κεφάλι μας στο νερό της θάλασσας ακούμε τον ήχο της μηχανής κάθε βάρκας που κινείται κοντά μας. Οι Ινδιάνοι άκουγαν από μεγάλη απόσταση τον ήχο που δημιουργούσε η μηχανή του τρένου φέρνοντας το αφτί τους σε επαφή με τις γραμμές. Όμως ο ήχος του κουδουνιού δεν ακούγεται αν το τοποθετήσουμε μέσα σε χώρο από τον οποίο έχουμε αφαιρέσει τον αέρα με αντλία. Τα ηχητικά κύματα διαδίδονται σε όλα τα μέσα: στερεά, υγρά, αέρια. Δεν διαδίδονται στο κενό γιατί εκεί δεν υπάρχουν μόρια για να αλληλεπιδράσουν ώστε να μεταφερθεί η μηχανική ενέργεια του ηχητικού κύματος. Η ταχύτητα διάδοσης των ηχητικών κυμάτων είναι μεγαλύτερη στα στερεά απ' ό,τι στα υγρά και στα υγρά μεγαλύτερη απ’ ό,τι στα αέρια. Επίσης η ταχύτητα τους αυξάνεται όταν αυξάνεται η θερμοκρασία του μέσου μέσα στο οποίο διαδίδονται.


 Παλμογράφος:
Το ηχητικό κύμα γίνεται αντιληπτό από τον άνθρωπο. Επίσης μπορεί να παρασταθεί στην οθόνη μιας συσκευής που ονομάζεται παλμογράφος. Στο εργαστήριο της φυσικής του σχολείου σας υπάρχει μια τέτοια συσκευή.
 Το ηχητικό κύμα γίνεται αντιληπτό από τον άνθρωπο. Επίσης μπορεί να παρασταθεί στην οθόνη μιας συσκευής που ονομάζεται παλμογράφος. Στο εργαστήριο της φυσικής του σχολείου σας υπάρχει μια τέτοια συσκευή.
Γραφική παράσταση ήχων από  παλμογράφο(πίεση συναρτήση του χρόνου): Νότες και Φυσική: εικόνες στην οθόνη του παλμογράφου

 Δες :ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗΣ ΠΙΕΣΗΣ ΣΕ ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΧΡΌΝΟ


(ΠΗΓΗ  ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ -ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ -http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C201/531/3516,14424/).
Τα υποκειμενικά χαρακτηριστικά του ήχου  είναι το ύψος, η ακουστότητα και η χροιά.
Ύψος του ήχου ονομάζεται το υποκειμενικό χαρακτηριστικό σύμφωνα με το οποίο διακρίνουμε έναν βαρύ ή χαμηλό ήχο από ένα οξύ ή ψηλό ήχο  . Το ύψος καθορίζεται από τη συχνότητα του ηχητικού κύματος. Όσο μεγαλύτερη είναι η συχνότητα τόσο ψηλότερος είναι ο ήχος.
  Στον άνθρωπο η ακοή εκτείνεται για ήχους με συχνότητα μεταξύ 20 Hz και 20.000 Hz. Το εύρος αυτό διαφέρει και σε μεγαλύτερες ηλικίες παρατηρείται μείωση της αντίληψης υψηλών συχνοτήτων. Ήχοι με συχνότητα κάτω ή άνω των ορίων αυτών ονομάζονται υπόηχοι ή υπέρηχοι αντιστοίχως και δεν γίνονται αντιληπτοί από το ανθρώπινο αυτί. Σε άλλους οργανισμούς το φάσμα της ακοής διαφέρει - στον σκύλο το εύρος ακοής εκτείνεται μεταξύ 40 Hz και 60.000 Hz.
Ακούστε  ΗΧΟΥΣ ΜΕΤΑΒΑΛΛΟΜΕΝΟΥ ΥΨΟΥΣ   
(αυξάνοντας την συχνότητα του ήχου ο ήχος από χαμηλός (βαρύς) γίνεται ψηλός (οξύς)
Ακουστότητα του ήχου λέγεται το χαρακτηριστικό με το οποίο ξεχωρίζουμε τους ήχους σε ισχυρούς και λιγότερο ισχυρούς, ασθενείς κ.λπ. Η ακουστότητα καθορίζεται κυρίως από την ένταση του ηχητικού κύματος, δηλαδή από την ηχητική ενέργεια που φθάνει στο αφτί μας κάθε δευτερόλεπτο. Η ένταση του ήχου είναι τόσο μεγαλύτερη όσο μεγαλύτερο είναι το πλάτος του ηχητικού κύματος. Η ακουστότητα εκτός από την ένταση εξαρτάται και από τη συχνότητα του ήχου. Το ανθρώπινο αφτί είναι πιο ευαίσθητο στις μεσαίες συχνότητες (περίπου 1.000 Hz) απ' ό,τι στις χαμηλές και τις υψηλές συχνότητες.
Ακούστε: ΗΧΟΥΣΜΕΤΑΒΑΛΛΟΜΕΝΗΣ ΑΚΟΥΣΤΟΤΗΤΑΣ     
εδώ αυξάνοντας το πλάτος  ηχητικού κύματος σταθερής συχνότητας αυξάνεται η έντασή του οπότε αυξάνεται και η ακουστότητά του.
 Για τη μέτρηση της στάθμης της έντασης ενός ήχου χρησιμοποιείται η κλίμακα ντεσιμπέλ (decibel, dB) η οποία βασίζεται στις μεταβολές της πίεσης του αέρα, δηλαδή το πλάτος του κύματος. Τα μηδέν ντεσιμπέλ αντιστοιχούν σε ήχο που μόλις ακούγεται, ενώ ο ήχος 120 dB προκαλεί πόνο στα αφτιά. Μια αύξηση της στάθμης της έντασης κατά 10 dB αντιστοιχεί σε ήχο έντασης 10 φορές μεγαλύτερης, κατά 20 dB αντιστοιχεί σε ήχο έντασης 100=102 φορές μεγαλύτερης έντασης και κατά 30 dB αντιστοιχεί σε ήχο έντασης 1000=103 φορές μεγαλύτερης.
 Χροιά τενός ήχου λέμε το υποκειμενικό χαρακτηριστικό με το οποίο διακρίνουμε την πηγή του ήχου  .
Ακούστε :ΗΧΟΥΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗΣ ΧΡΟΙΑΣ
 Η χροιά είναι εκείνο το χαρακτηριστικό του ήχου χάρη στο οποίο μπορούμε να αναγνωρίσουμε τους ανθρώπους από τις φωνές τους.

 Νότες και Φυσική: εικόνες στην οθόνη του παλμογράφου
Ερωτήσεις : σελ. 109 :5,6
Ασκήσεις σελ. 111 άσκηση1, 3, 6
Στον πίνακα 5.1 φαίνονται οι ταχύτητες διάδοσης του ήχου σε διάφορα υλικά.

ΠΙΝΑΚΑΣ 5.1
Η ΤΑΧYΤΗΤΑ ΤΟY ΗΧΟY ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΑ YΛΙΚΑ ΣΕ m/s
Αέρια
Αέρας (20oC) 344
Ήλιο (20oC) 999
Yδρογόνο (20oC) 1.330
Υγρά
Yγρό ήλιο (269oC) 211
Yδράργυρος (20oC) 1.451
Νερό (0oC) 1.402
Νερό (20oC) 1.482
Νερό (100oC) 1.543
Στερεά
Κόκαλο 3.445
Ορείχαλκος 3.480
Γυαλί pyrex 5.170
Χάλυβας 5.790

ΦΥΣΙΚΗ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ .5.4 Μορφές και μετατροπές ενέργειαςκαι 5.5 Διατήρηση της ενέργειας.

Προσοχή :ατην 5.4 εντός ύλης είναι μονο η σελίδα 102.
Για να αλλάξει η ενέργεια που έχει ένα σώμα π.χ η κινητική ενέργεια μιας μπάλας ποδοσφαίρου πρέπει η μπάλα να δεχθεί μια δύναμη που θα έχει έργο + (για να αυξήσει την ενέργεια της μπάλας) ή - (για να μειώσει την ενέργειά της) έτσι όταν κλωτσάμε μια ακίνητη μπάλα για όσο καιρό ασκούμαι δύναμη στην μπάλα δηλαδή όσο κρατάει η επαφή του ποδιού μας με αυτήν η μπάλα δέχεται αυτήν την δύναμη έχοντας μια μετατόπιση ίδιας κατεύθυνσης με την δύναμη οπότε το έργο της δύναμης είναι +  και όταν η μπάλα εγκαταλείπει το πόδι μας έχει αποκτήσει μια κινητική ενέργεια ίση με το έργο της δύναμης που ασκήσαμε,το αντίθετο συμβαίνει όταν σταματάμε την μπάλα με το πόδι μας τότε ασκούμαι δύναμη αντίθετης φοράς από την ταχύτητα της μπάλας και το έργο της δύναμής μας είναι αρνητικό ο΄ποτε μειώνεται ή και μηδενίζεται η κινητική ενέργεια της μπάλας.
Ο οργανισμός μας αντλεί ενέργεια μέσω των καύσεων των τροφών οι οποίες περιέχουν χημική ενέργεια .
Στα αυτοκίνητα (υγρού ή αερίου καυσίμου) η χημική ενέργεια του καυσίμου που καίνε μετατρέπεται σε θερμική στα καυσαέρια και αυτή τελικά μετατρέπεται σε κινητική ενώ στα θερμοηλεκτρικά εργοστάσια σε ηλεκτρική .
Στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα  ,τα τρόλεϊ και τα  ηλεκτρικά τρένα ή τα παιδικά αυτοκινητάκια που λειτουργούν με μπαταρίες η ηλεκρική ενέργεια μετατρέπεται σε κινητική ή και δυναμική (σε ανηφόρες).
Οι μπαταρίες έχουν αποθηκευμένη χημική ενέργεια που όταν τροφοδοτούν μια συσκευή μετατρέπεται σε ηλεκτρική στην μπαταρία και σε κινητική ΄(αυτοκίνητα) ή φωτεινή (λάμπες) ή άλλη ανάλογα με την συσκευή.
Γενικά μπορούμε να πούμε ότι η ενέργεια δεν παράγεται από το μηδέν ούτε εξαφανίζεται παρά μόνο μετατρέπεται από μια μορφή σε μια άλλη ή μεταφέρεται από ένα σώμα σε ένα άλλο χωρίς να αλλάζει η ποσότητά της (Αρχή διατήρησης της ενέργειας)
Δείτε σς  μια περίπτωση ΑΔΕ ττις ενεργειακές μετατροπές :
video


Πέμπτη, 19 Φεβρουαρίου 2015

ΦΥΣΙΚΗ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 5.3 Η μηχανική ενέργεια και η διατήρησή της(Α.Δ.Μ.Ε.).

Μηχανική Ενέργεια ενός σώματος (ή συστήματος )λέμε το άθροισμα της κινητικής και της δυναμικής του ενέργειας δηλαδή  Ε=Κ+U
Αρχή διατήρησης της μηχανικής ενέργειας : αν ένα σώμα δέχεται μόνο συντηρητικές δυνάμεις (όπως το βάρος και η δύναμη ελατηρίου) τότε η μηχανική του ενέργεια παραμένει σταθερή.
 Δες την προσομοίωση :ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ (ΚΑΤΑΚΟΡΥΦΗ ΒΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΑ ΠΑΝΩ )
 (όσο κρατάς πατημένο το κουμπί πάνω από το χέρι τόσο πιό μεγάλη αρχική ταχύτητα δίνεις στην σφαίρα, η ΑΔΜΕ ισχύει από τηνστιγμή που φεύγει από το χέρι μας η μπάλα μέχρι που ξαναεπιστρέφει δηλαδή για όσο καιρό το σώμα δέχεται μόνο την δύναμη του βάρος του )

Παράδειγμα 1:
img

Στην πάνω εικόνα βλέπουμε ότι πετάμε μια σφαίρα μάζας 0,5 Kg προς τα πάνω από  ύψος

 h1=0 m   ας υποθέσουμε  με άγνωστη ταχύτητα υ1  και περνά από ύψος

h2=4 cm =0,04 m έχοντας ταχύτητα υκαι φτάνει σε μέγιστο ύψος  h=0,08 m όπου η ταχύτητά του είναι υ3=0 m/s .
Είναι φανερό ότι στην κατώτερη θέση έχει μόνο κινητική ενέργεια , στην ανώτερη θέση έχει μόνο δυναμική ενέργεια και στην ενδιάμεση θέση έχει και κινητική και δυναμική ενέργεια.
Όμως η μηχανική του ενέργεια είναι σταθερή άρα μπορώ να την υπολογίσω από  οποιαδήποτε θέση έχω επαρκή στοιχεία (εδώ η ανώτερη)  έχω στην πάνω θέση

 Ε=Κ3+U3  =0 +U3 = m*g*h3 = 0,5*10*0,08=0,4 Joule .
Επομένως τόση θα είναι η μηχανική του ενέργεια σε όλες τις θέσεις , έτσι στην κατώτερη θέση έχω 
Ε=Κ1+U1=Κ1 +0=Κ1=  ½ m υ12     
 άρα 0,4=½ m υ12     0,4=1/2 *0,5 * υ12     16= υ12      υ1=4m/s έτσι βρήκαμε την ταχύτητα με την οποία πετάξαμε προς τα πάνω την σφαίρα.
Δες και αυτήν την προσομοίωση :ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ (ΟΡΙΖΟΝΤΙΟΥ ΕΛΑΤΗΡΙΟΥ)

Παράδειγμα 2:
img 
Το σύστημα ελατήριο-μάζα εκτελεί ταλάντωση στην πάνω εικόνα ας υποθέσουμε ότι ξέρουμε  την μάζα της σφαίρας  m=4 Kg , την ταχύτητα με  την οπία περνά από την θέση ισορροπίας υ1 = 6  m/s   και την σταθερή του ελατηρίου Κ=9 N/m  .Όταν η σφαίρα διέρχεται από το κέντρο της ταλάντωσης που είναι και η θέση ισορροπίας το ελατήριο έχει το φυσικό του μήκος άρα δεν έχει δυναμική ενέργεια ενώ η μάζα μας έχει την μέγιστη δυνατή ταχύτητα   υ1 άρα έχει κινητική ενέργεια που στην πάνω  εικόνα (του βιβλίου) ονομάστηκε   Κ3
οπότε η μηχανική του ενέργεια ταυτίζεται με την κινητική στην θέση αυτή αφού  Ε=Κ3+U3=K3 +0=



  = ½ m υ12  = ½ *4*62=2*36=72 Joule.
Στην επόμενη μεσαία εικόνα  το σώμα συνεχίζει να κινείται προς τα αριστερά έχοντας λιγότερη ταχύτητα καθώς η δύναμη του ελατηρίου έχει κατεύθυνση προς τα δεξιά και διαρκώς το επιβραδύνει όμως τώρα εκτός από κινητική εν΄ργεια έχει και δυναμική καθώς το ελατήριο έχει συσπειρωθεί , στην θέση αυτή η μηχανική ενέργεια είναι ίδια δηλαδή Ε σύμφωνα με την ΑΔΜΕ kai ισχύει 

Ε=Κ2+U2=72 Joule.
Στην 3η εικόνα το σώμα έχει φτάσει στην ακραία προς τα αριστερά θέση όπου η ταχύτητά του είναι 0 ενώ το ελατήριο έχει  την μέγιστη δυνατή παραμόρφωση που είναι συσπείρωση κατά χ=Α(πλάτος ταλάντωσης) έτσι τώρα το σύστημά μας έχει μονο δυναμική ενέργεια   U1
Ισχύει η ΑΔΜΕ άρα   E= U1   ,    72= U1   ,     U1=72 Joule
(αργότερα θα μάθουμε ότι  στα ελατήρια η ελαστική δυναμική ενέργεια είναι ίση με U= 1/2 Κ χ
οπότε   72=1/2 *9*x2      16=x2    x=4 m που είναι η μέγιστη συσπείρωση)

Τετάρτη, 18 Φεβρουαρίου 2015

ΦΥΣΙΚΗ Β ΓΥΜΝΑΣΊΟΥ 5.2.. Δυναμική-κινητική ενέργεια.Δυο βασικές μορφές ενέργειας.

Αν ανυψώσεις μια πέτρα μάζας m από το έδαφοςψηλά  σε ύψος h και την αφήσεις ελεύθερη να πέσει όταν φτάσει στο έδαφος όπου έχεις βάλει ένα καρύδι ή γυάλινο ποτήρι θα σπάσει το αντικείμενο αυτό άρα η πέτρα έχει ενέργεια όταν την αφήνουμε από καποιο ύψος .
Η ενέργεια που οφείλεται στην θέση (ύψος) ενός σώματος λέγεται Βαρυτική δυναμική ενέργεια και δίνεται από την σχέση U=m*g*h όπου m η μάζα του σώματος σε Kg , g η επιτάχυνση της βαρύτητας στον τόπο που βρισκόμαστε σε Ν/Kg  ΄η ισοδύναμα σε m/s2  
και h το ύψος από κάποιο οριζόντιο επίπεδο που ορίζουμε αυθαίρετα ως επίπεδο μηδενικής δυναμικής ενέργειας(συνήθως το κατώτερο δυνατό στην κίνηση του σώματος).
Παράδειγμα 
σηκώνουμε σε ύψος από το έδαφος 2 m ένα σώμα μάζας 1,5 Kg σε τόπο όπου g=10 N/Κg το σώμα ως προς το έδαφος έχει βαρυτική δυναμική ενέργεια  
 U=m*g*h=1,5*10*2=30 Joule, αν το ίδιο σώμα από κάτω του είχε ένα θρανίο ύψους  κατά 0.8 m τότε το ύψος του σώματος από το θρανίο θα είναι 1.2 m και η δυναμική του ενέργεια ωςπρος το θρανίο θα είναι 
U=m*g*h=1,5*10**1.2=18  Joule
  Η δυναμική ενέργεια της πέτρας μάζας 10 Kg στα επόμενα σχήματα  είναι  ίδια αφού βρίσκεται στο ίδιο ύψος άρα αν την σηκώσουμε από κάτω μέχρι τα 2m το έργο μας θα είναι το  ίδιο όποιο δρόμο και αν ακολουθήσουμε και μάλιστα θα ισούται με την τελική δυναμική ενέργεια της πέτρας
U=m*g*h=10*10*2=200 Joule που ισούται με την απόλυτη τιμή του έργου του βάρους (W=-B*h=-m*g*h=-200 Joule)
οπότε μπορούμε να πούμε  ότι το έργο του βάρους είναι ανεξάρτητο της διαδρομής αλλά εξαρτάται μόνο από την αρχική και την τελική θέση του σώματος , δυνάμεις με αυτήν την ιδιότητα είναι οι δυνάμεις όλων των πεδίων (ηλεκτρικό, βαρυτικό ,μαγνητικό)  και η δύναμη του ελατηρίου και λέγονται συντηρητικές ή διατηρητικές δυνάμεις .

 Αποτέλεσμα εικόνας για βαρυτική δυναμική ενέργεια

 Στην επόμενη εικόνα αν πάμε το σώμα δεξιά οπότε έχουμε επιμηκύνει το ελατήριο΄κατά χ0  μόλις το αφήσουμ ελεύθερο θα κινηθεί προς τα αριστερά άρα έχει ενέργεια λόγω παραμόρφωσης (κατάστασης) Αποτέλεσμα εικόνας για οριζοντιο ελατηριο

 Το ίδιο συμβαίνει με το τόξο ή την σφεντόνα αν τεντώσουμε το ελαστικό νήμα έχει ενέργεια λόγω παραμόρφωσης (κατάστασης):
 Αποτέλεσμα εικόνας για βαρυτική δυναμική ενέργεια       Αποτέλεσμα εικόνας για βαρυτική δυναμική ενέργεια 
Η ενέργεια που έχει ένα σώμα λόγω παραμόρφωσης (ήκατάστασης) λέγεται  Ελαστική Δυναμική
Ενέργεια και στα ελατήρια δίνεται από την σχέση 




 U={1\over2}kx^2
όπου Κ η σταθερή του ελατηρίου σε Ν/m (ανάλογη με  την σκληρότητα του αλατηρίου) και χ  παραμόρφωση του ελατηρίου από το φυσικό του μήκος (είτε επιμήκυνση είτε συσπείρωση)
Υπάρχουν και άλλες μορφές δυναμικής ενέργειας όπως:
η μαγνητική δυναμική ενέργεια που έχει  ένα κομμάτι από σίδερο όταν αφεθεί κοντά σε έναν ισχυρό μαγνήτη αφού θα κινηθεί προς τον μαγνήτη ή η ηλεκτρική δυναμική ενέργειαπου έχει ένα ηλεκτρικό φορτίο όταν βρεθεί κοντά σε ένα άλλο (θα δεχτεί είτε έλξη είτε άπωση και άρα θα κινηθεί.προς κάποια κατεύθυνση).

ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ έχει κάθε σώμα όταν κινείται (στερεό ή υγρό ή και αέριο) και ισχύει
 Κ=½mυ2

Αποτέλεσμα εικόνας για ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Εφαρμογή :σώμα μάζας 500 gr κινείται με ταχύτητα 200 cm/sec πόση κινητική ενέργεια έχει;
Απάντηση
έχω m=0,5 Kg και υ=12 m/s άρα Κ=½mυ2
=1/2 *0,5* 2*2=1Joule
Μάθε τους τύπους:

Αποτέλεσμα εικόνας για βαρυτική δυναμική ενέργεια


Η ενέργεια δεν δημιουργείται από το μηδέν ούτε  χάνεται αλλά αλλάζει μορφές π.χ από κινητική μετατρέπεται σε δυναμική παραμένοντας σταθερή η ποσότητά της (Αρχή Διατήρησης της ενέγειας )
Δοκίμασε τις γνώσεις σου  
 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗΣ ΚΕΝΩΝ 1 
 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗΣ ΚΕΝΩΝ 2
 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗΣ ΚΕΝΩΝ 3 

File:Coil spring animation.gif



















Αρχειοθήκη ιστολογίου